10 Mayıs 2013 Cuma

TÜRKÇE DİL ETKİNLİKLERİ

ŞİİRLER
                                                                    
  ANNEM

Annemi ben çok severim,
Melek annem, güzel annem,
Üzülmesin sakın derim
Melek annem, güzel annem.

İyi doğru sözler onda,
Şefkat dolu gözler onda,
Sevgi, ışık var yolunda,
Melek annem, güzel annem.

Anne yüzü ne asil yüz,
Anne gözü ne derin göz,
Anne özü, pırlanta öz,
Melek annem, güzel annem.

O gülerse çağlayanım,
O ağlarsa ağlayanım,
Ona gönül bağlayanım;
Melek annem, güzel annem..





23 NİSAN

Şu 23 Nisanda,
Doğdu Millet Meclisi.
İşte o gün her yanda,
Yükseldi Türkün sesi,

Bunu her yıl çocuklar,
Kutlayalım sevinçle,
Egemenlik de yaşar,
Hep verirsek el ele.

ÇOCUK


Oynayın çocuklar tutun el ele
Sevinç neşe ile dolanın gezin,
Bu eşsiz vatanı bezeyin güle
Şanlı bayrağımız göğe yükselsin,
Atatürk yoludur yolunuz sizin.

Milletin baş tacı, milletin kolu
Yarının büyüğü olan çocuklar,
Sizin tuttuğunuz ışıklı yolu,
Gördükçe kalbimiz gururla dolu,
Pembeleşsin yurtta bütün ufuklar







ÇOCUK MARŞI
Türk çocukları! Türk çocukları!
Gözler ileri, başlar yukarı
Yarınki hayat, yurt ufukları
Her şey sizindir Türk çocukları!

Çocuklar aziz vatan malıdır,
Ulu ağacın birer dalıdır.
Yardım görmeli, bakılmalıdır,
Özü ateşli, Türk çocukları!






PARMAK OYUNLARI
 

1.Çal Kapıyı

Çal kapıyı çal ( Sağ elin işaret parmağıyla alna vurularak,
kapı çalma öykünmesi yapılır )
Bak pencereden ( her iki elin işaret ve baş parmakları
 iki gözün önünde birleştirilir,
 gözlük gibi halka yapılır )
Çevir mandalı (Burun el ile bükülür )
Gir içeri ( sağ elin işaret parmağı, ağzın içine sokulur )
Al bir iskemle ( Kulak memelerinden biri tutulur, çekilir )
Otur şuraya ( Öteki kulak memesi tutulur, çekilir )
Nasılsın bu gün Ayşe ? ( Çene tutulur, sallanır )
( Ayşe adı, çocuğun adına göre değiştirilerek söylenir )

2.Ben bir ağacım
Ben bir ağacım ( Ayakta, eller yanda, dik durulur )
Dallarım var benim (kollar, başın yukarısına kaldırılır, avuçlar kapatılır )
Dallarım BİR çiçek açtı ( Bir parmak açılır )
Dallarım İKİ çiçek açtı ( ikinci parmak açılır )
Dallarım ÜÇ çiçek açtı ( üçüncü parmak açılır )
Dallarım DÖRT çiçek açtı ( dördüncü parmak açılır )
Dallarım BEŞ çiçek açtı ( beşinci parmak açılır )
Dallarım ALTI çiçek açtı ( altıncı parmak açılır )
Dallarım YEDİ çiçek açtı ( yedinci parmak açılır )
Dallarım SEKİZ çiçek açtı sekizinci parmak açılır )
Dallarım DOKUZ çiçek açtı dokuzuncu parmak açılır )
Dallarım ON çiçek açtı ( onuncu parmak açılır )
Bir rüzgar çıktı Yukarıdaki kollar, bedenle birlikte öne doğru eğilir,
 sağa sola sallanır
 rüzgardan sallanan ağaç öykünmesi yapılır )
Vuvvv… vuuuvvv.. vuuuuvv… ( sesle rüzgar öykünmesi yapılır )
Yağmur yağdı ; şıp şıp şıp ( parmaklarla yağmur öykünmesi yapılır )
Tüm çiçekler döküldü ( parmaklar, kollar indirilir )

3.On Parmak
Benim on parmağım var ( iki elin parmakları açılarak gösterilir )
Tümüyle benim ( eller, parmaklar açık olarak göğüste kavuşturulur )
Onlarla ben her şeyi yaparım.
Sımsıkı kapar ( her iki el yumulur )
Kocaman açarım ( iki elin parmakları açılır )
Birbirine kavuştururum ( eller kavuşturulur )
Arkama saklarım ( eller arkaya saklanır )
Yukarıya kaldırır ( kollar yukarıya, gerinerek kaldırılır )
Aşağıya indiririm ( kollar bedenin iki yanına sarkıtılır )
Sonra kucağımda dinlendiririm ( eller rahatça kavuşturulup kucağa konur )

4.Parmaklarım
Sağ elimde beş parmak ( Sağ elin beş parmağı gösterilir )
Sol elimde beş parmak ( Sol elin beş parmağı gösterilir )
Sen de istersen say bak
Say bak, say bak, sayy bak.
Bir-iki-üç-dört-beş ( Sağ elin parmakları sırayla açılarak sayılır )
Bir-iki-üç-dört-beş ( Sol elin parmakları sırayla açılarak sayılır )
Hepsi eder on parmak ( Her iki elin parmakları açılarak gösterilir )
Sen de istersen say bak
Say bak, say bak, sayy bak.
Bir-iki-üç-dört-beş-altı-yedi-sekiz-dokuz-on ( Her iki eldeki parmakların
 tümü sırayla açılarak sayılır )

5.Ali ile Ayşe
Bu oyun, iki elin baş parmakları ile oynanır. Sağ elin baş parmağı "Ali",
 sol elin baş parmağı "Ayşe" olur. Avuç kapalı durur.
Bir gün Ali evden çıkmış ( Baş parmak yumuk elden yukarı kaldırılır )
Sağa bakmış kimse yok
Sola bakmış kimse yok
Aşağı bakmış kimse yok
Yukarı bakmış kimse yok ( sağa, sola, aşağı, yukarı bakma işlemleri,
baş parmakla yapılır )
Girmiş içeri
Biraz sonra
İkisi birden evden çıkmışlar ( iki baş parmak avuç içinden çıkartılır )
Sağa bakmışlar kimse yok
Sol bakmışlar kimse yok
Aşağı bakmışlar kimse yok
Yukarı bakmışlar kimse yok ( her iki baş parmak, aynı devinimleri yapar )
Karşılıklı bakışmışlar ( baş parmakların iç kısımları, birbirini görecek
 biçimde karşı karşıya getirilir )
Günaydın ALİ
Günaydın AYŞE
demişler… ( baş parmaklar birbirine değdirilir )
Oynamışlar, oynamışlar ( baş parmaklar oynama öyküntüsü yaparak, oynatılır )
Yorulmuşlar… ( parmaklar durur )
Ayşe'nin annesi çağırmış
Ali'nin annesi çağırmış
Hoşça kal ALİ
Hoşça kal AYŞE
demişler… ( baş parmaklar birbirine değdirilir )
Evlerine girmişler. ( baş parmaklar avuç içine saklanır )


 

 

 
TEKERLEMELER
 

KUZU
Kuzu kuzu mee,bin tepeme
Haydi gidelim Ayşe teyzeme.

ÜŞÜDÜM
Üşüdüm üşüdüm,daldan elma düşürdüm,
Elmamı yediler,bana cüce dediler
Cücelikten çıktım,ablama vardım,ablam hasta,çorbası tasta
alçık balçık sen bu oyundan çık.

KEDİ
İğnem düştü yakamdan,kedi geldi arkamdan,
Gelme kedi gelme,annem bakıyor balkondan.

TEK TEK TEKERLEME
Tek tek tekerleme,üstü kaymak şekerleme,
Dereye düşme çok soğuk, söyle bana çarçabuk.

SAKSAÐAN
Saksağan sek sek,kuyruğu tümsek
Kuyruğuna binelim bizim köye gidelim.

BÖREK
Bir, iki, üç, dört, beş, altı, yedi,
Bunu sana kim dedi?
Diyen dedi on yedi,
Yağlı böreği kim yedi?

CAM
Bir cam
İki cam
Üç cam
Dört cam
Beş cam
Altı cam
Yedi cam
Sekiz cam
Dokuz cam
On cam
Bu da benim amcam.

HANIM KIZI
Çan çan çikolata,
Hani bize limonata?
Limonata bitti,
Hanım kızı gitti.
Nereye gitti?
İstanbul'a gitti.
İstanbul'da ne yapacak?
Terlik pabuç alacak.
Terliği pabucu ne yapacak?
Düğünlerde,
Şıngır mıngır oynayacak.

KARGA
Karga karga "gak" dedi,
"Çık şu dala bak" dedi,
Karga seni tutarım,
Kanadını yolarım.

KEÇİLER
Ayşe Hanımın keçileri,
Hop hop hopluyor,
Arpa, saman istiyor,
Arpa, saman yok,
Kilimcide çok.
Kilimci kilim dokur,
İçinde bülbül okur.
İki kardeşim olsa,
Biri ay, biri yıldız,
Biri oğlan, biri kız,
Hop çikolata çikolata,
Akşam yedim salata,
Seni gidi kerata.

KOMŞU, KOMŞU
-Komşu, komşu !
-Hu, hu!
-Oğlun geldi mi?
-Geldi
-Ne getirdi?
-İnci, boncuk.
-Kime, kime?
-Sana, bana.
-Başka kime?
-Kara kediye
-Kara kedi nerede?
-Ağaca çıktı
-Ağaç nerede?
-Balta kesti
-Balta nerede?
-Suya düştü.
-Su nerede?
-İnek içti.
-İnek nerede?
-Dağa kaçtı.
-Dağ nerede?
-Yandı, bitti kül oldu.

MISTIK
Mustafa, Mıstık,
Arabaya kıstık,
Üç mum yaktık,
Seyrine baktık.

OYUN
Oooo..
İğne battı
Canımı yaktı
Tombul kuş
Arabaya koş
Arabanın tekeri
İstanbul un şekeri
Hop hop
Bundan başka
oyun yok.

ÖRDEK
Çık çıkalım
Çayıra
Yem verelim
Ördeğe
Ördek yemi yemeden
Ciyak miyak
Demeden
Aldım baktım
Kimi çıkardım

 www.onceokuloncesi.com
www.okuloncesietkinlikleri.com
www.dersizlesene.com
www.okuloncesi.net
 

 







1 yorum: